Thursday, June 3, 2010

kelebihan hidup susah


Siapa lah nak hidup susah kan,tapi kalau dah takdir kita ini hidup susah,kena lah terima jugak. Tapi jangan lah dok peluk tubuh je, kita masih kena berusaha untuk mengubah nasib jadi lebih senang, jangan hanya berserah pada takdir ye tak?~

Tapi untung jugak jadi orang susah ni. Ape ke’best’an hidup susah?


  •       Hubungan kekeluargaan rapat dan mesra. Anak pun ramai,rumah kecik,semua berkumpul kat tengah rumah. Memang best bila makan ramai2,tidur ramai2,mandi? Erkk~
  •       Kalau bab makan pasti tak cerewet. Makan nasi berlaukkan ikan masin berkuah kan air kosong pun selera,licin lah pinggan tu.sebutir nasi pun takda. Yolah, sebutir nasi kan ibarat setitik peluh petani~
  •        Orang susah ini kalau nak tidur cukup senang. Beralaskan tikar mengkuang,berbantalkan lengan pun boleh lena.nyamuk hurung pun tak sedar. Siap berdengkur lagi tuuu~
  • Tanah yang sekangkang kera tu kompem dimanfaatkan sehabis-habisan. Penuh keliling rumah dengan pelbagai jenis sayur. Jimat kan,tak payah nak beli kat pasar~
  •        Kalau rumah ditinggalkan tak bertutup dan berkunci pun tak risau sebab takda sape pun yang sudi nak ceroboh~
  •        Yang masyuk nye, dorang ni selalu mendapat perhatian masyarakat~ untung-untung dapat masuk TV3^^


:hiburan semata-mata ye~:
 shhhh: Allah takkan membebankan manusia lebih daripada apa yang mampu kita tanggung,dan Allah juga takkan mengubah nasib manusia selain kita sendiri yang mengubahnya~

28 comments:

Kie-yu said...

Alhamdulilah
sangat bersyukur dgn kehidupan yg ada sekarang ;)

iemaZAIMAH said...

dan orang yg ssh itu lebih bersyukur walau dgn rezeki yg sikit berbanding orang2 yg kaya dan mempunyai rezeki yg berlimpah ruah..ades =|

NASH said...

nak jd org susa lah...ehehehe

Willyo Alsyah P. Isman said...

kunjungan tengah malam..sambil baca2...kunjung balik ya..

ney said...

@Kie-yualhamdullillah~betol2,bersyukur tas nikmat yg ada~

ney said...

@iemaZAIMAHh..,org kaya tu mungkin leka dengan nikmat yg ada,tu la dorg tak mengahrgai,geram jugak tgk org yg asek2 membazir niyh~

ney said...

@NASHhehe,ade ke patut~

ney said...

@Willyo Alsyah P. Ismanmekaceh ya wilyoo~naty ney singgah~

Admin My J SSU said...

salam, resam dunia, ada yang senang ada yang susah, yang senang kenalah memberi, kerana tangan yang di atas adalah lebih mulia daripada tangan yang di bawah....

Irwan Amit said...

susah2 aku ada ramai lagi yang lagi susah dari aku... yang penting aku tak kacau hidup orang lain :)

Tapak Kaki said...

Nabi cakap miskin tu boleh menyebabkan orang mudah kufur..

Azizul Luqman said...

aiyooo...
lol~
aku xnak jadi susah!!!
hehehe...

cik paro said...

semua manusia ada kelebihan dan kekuranggannya..
sam-sama lah kita renungkan..

ZACK ENTRY said...

mereka yg selalu menangis di dunia, mereka akan ketawa di akhirat kelak..
mereka yang selalu ketawa di dunia, mereka akan menangis di akhirat kelak..
renung2kan..
salam singgah..

ney said...

@Admin My J SSUtgn kanan mberi tgn kiri xtaw mende..br ikhlas kn..hee

ney said...

@Irwan Amitsyukurla ngn pe yg ad kn..janji epy~

ney said...

@Tapak Kakiowh..yekew..
thank 4 the info,,xtaw lak ney~

ney said...

@Azizul Luqmancpt2 elak!!hee

ney said...

@cik paroits d spice of life...renungn bsama ea~

ney said...

@ZACK ENTRYakhirat yg terbaek..
thanx singgah..singgah ag ea~

hamzi said...

ade org kaya yang merindui lauk-pauk sperti yg slalu org miskin mkan sebenarnya.ttp mereka tidak boleh mkn depan org ramai sbb takot standard mereka jatuh..da kaye bijak pandai,tp ade gak kan yg berpikir cmni kan?hehe...

Wanie said...

sy setuju..bia idop ssah, janji hbgn family erat..

ASaDa RyutaRo said...

yang senang bantu yg susah.. =)

act tak semua macam ni. hakikat yg pernah sy jumpa lain. berbeza sangat. mungkin yg baik2 tu selalu disiarkan dalam tv..

tak dinafikan ada yang baik dan tahu bersyukur. tak kurang pulak ada yang memberontak, mengamuk dan sering mengeluh. pokoknya, kembali ke dalam diri orang tersebut.

orang yang berada pun tak semua hubungan kekeluargaan renggang (^^,)

Ery Farieha said...

ske bace komen asada atas ni
sgt matang =)
patot la bole blaja jauh2. ;)

ney said...

@hamzibgosla kalo ad yg bpk cam2..hee

ney said...

@ASaDa RyutaRobesela 2asam garam khidupan..thanx asada

ney said...

@Waniehubungn fmily pling pntg..hee

ney said...

@Ery Fariehabtol2..sokong!