Monday, June 21, 2010

suci dalam debu


eewaah cik NEY, menyanyi bagai,sedar-sedar la suara tu dah macam katak kuang. (:

ni bukan NEY nak bercerita pasal lagu suci dalam debu iklim yang Saleem nyanyi tu, tapi NEY nak tulis balik pe yang NEY dengar kat kuliah magrib. lebih kurang macam ni la ustaz tu cakap:

Islam tu jelas,kalau kau suci,kau suci lah, kalau kau berdebu,kau berdebu lah

takda nya Muslim tu masuk dalam kategori suci dalam debu.

ustaz pun bagi contoh supaya jemaah surau faham apa yang dia cuba maksudkan tu:

1)
polan: ustaz,saya ni nak kata baik tak da lah sangat.tapi solat saya tak pernah tinggal la. sepanjang masa pakai jeans,baju melayu tyme raya je saya sentuh. kadang-kadang,saya rasa macam nak ikut kawan-kawan saya pergi clubbing. saya ni dikira suci dalam debu ka ustaz?

ustaz: kamu solat pakai jeans tu kamu yakin ke jeans kamu bersih?

polan: yakin ustaz,saya kencing duduk,susah nak kena percikan2 air saya rasa.

ustaz: kamu rasa nak pergi clubbing,kamu masuk tak tempat tu?

polan: tak ustaz,saya dah berdiri depan pintu,tapi saya tak jadi masuk.

ustaz: maksudnya,kamu suci lah tu.

2)
polanah: ustaz,jangan cakap sembarangan,walaupun saya seksi2 macam ni,pakai baju semua nak jimat kaen,solat saya tak pernah tinggal ustaz. saya ni macam suci dalam debu.

ustaz: kau tu berdebu! sebab solat kau tak mampu nak menghalang dari melakukan perkara yang dilarang dalam Islam.

agak-agaknya,kita ni suci ke berdebu?? fikir la sendiri ^^

shhh: bila la nak vacuum debu2 kat NEY tu,haish...

20 comments:

fikah mus said...

macam ney cakap, Islam tu jelas.
Islam tu jugak mudah kan.
maknanya, kalau hitam, memang hitam la jawabnya.
kalau putih, memang sah2 putih.
tak ade kelabu??
betul x??

SuhaNa said...

Salam..

Good entri...=)

kaizen shinobi said...

gile direct ust kat pompuan tuh... hahaha kene sedebuk kat kepala... wahahhahaa

black_mel said...

hurm..nice entry...suci or berdebu kita pun xleh nilai..orang lain yg nilai diri kita..

MR. MIND said...

ramai da x dpt beza halal haram

-cik.dyanabahri- said...

direct. haha.
betulla, if dye betul2 suci, mstila solat dye mampu halang dye dr dye pakai mcm tu..
solat kan mencegah perkara keji dan mungkar.
(renung-renungkan dan selamat beramal)
:P

*terasa jugak.

cayunk said...

biar kulit itam tp aty putih kn..hee
someone said dat rambot sme itam,aty laen2...
tp kalo ad uban cene lak ney?hehe

jaya jr said...

haha,sempoi laa ney..
bile laa kite nak lap debu2 ni ek..

NiZaM Limited said...

saya pakai jeans..kalo pg surau saya salin kain pelikat..ahaks..
sbnrnye ada niat nak masuk clubbing tu pon dah kira suci dlm debu la tu..iman tu kena kuatkan lagi..

seseorang yg takut utk tinggalkan solat nescaya akan takut utk buat benda2 yg dekati maksiat..sbb tu solat adalah tiang agama..

so, kalo nak carik pasangan. tanye dulu dia solat cukup 5 waktu tak..tp org skrg ramai tak kesah psl cukup solat ke tak..adessss...

ney said...

@fikah musbetul2~kalau dah hukum mcm tu,macam tu lah,jangan pandai2 nak ubah kan~ tapi org ramai pilih yg kelabu tu~huu

ney said...

@SuhaNamekaceh~

ney said...

@kaizen shinobiadooi,sian kepale dak pem[puan tu~tapi org sekarang ni,da kene direct pun tak sedar2 ag~

ney said...

@black_melyup,bila nilai diri sendiri,mestila nak nilai yang baek2 je~

ney said...

@MR. MINDtu lah maalahnye,kadng2 kita taw tu haram,tapi kita xda kekuatan untuk mengatakan tu haram and menjauhkan diri dari yg haram tu~

ney said...

@-cik.dyanabahri-samelah kite cik dayana~kene renung2 diri sendiri dan bersedia untuk berubah~

ney said...

@cayunknak cari hati yang putih tu susah kowt~ emm,uban??bukan sekarang org yg da tua ramai dye itam coz nak tutup uban tu,but, islam dah kata boleh dye gune wane laen selaen itam~

ney said...

@jaya jrhee,ustaz tu ckap,ney copy paste je~ tu lah,debu dah seinci ni~

ney said...

@NiZaM Limitedmemg ramai lelaki yang buat macam tu,bila nak solat tukar kaen pelikat~ bagus ney rase cemtu~

pasal ada niat nak clubbing tu,memg dia tak berapa kuat ag iman tu,kalau tak awal2 ag dia dah tetapkan hati`

Eka Yucika said...

Nice ah entry ni Ney..

btul2..solat tu spatutnya menghalang msia drp melakukan kemungkaran...klu dh solat tp still sengaja bukak aurat, gaul llki pompuan bkn muhrim, dating snth kulit ngn bf bagai..mknanya smting wrong ngn solat tu :)

btw, nice blog la..suke blog Ney ni...cute :)

ney said...

@Eka Yucikahuhu,terasa ney~betul tu cik eka,solat adelah penyelamat@pelindung~