Friday, August 13, 2010

Ramadhan Mubarak,jom cek puasa kita!

kalau uzur syarie takpe~
salam ramadhan kepada semua blogger dan reader.(maaf lambat ucap,NEY baru dapat online)

bulan Ramadhan,bulan mulia dan yang paling penting? bulan kita. macam mana keadaan puasa yang dah masuk hari ke 3 ni? terbaik lah harapnya.


Menurut Imam al-Ghazali :

ada 3 tingkatan puasa:

1)puasa umum
-jenis puasa yang paling rendah. puasa hanya sekadar tahan makan,minum dan jima'.

2)puasa khusus
-tinggi sikit dari puasa umum. yang ni tambah lagi,selain dari tahan makan,minum dan jima',kena juga pelihara seluruh anggota badan dari berbuat dosa.mata: tak tengok yang macam2, telinga: tak dengar lagu2 laghah, mulut: tak bercakapa perkara yang sia2 ,kaki: tak pergi ke tempat2 maksiat and macam2 lagilah.

3) puasa khususul khusus
-ni darjat yang paling tinggi. level ni adalah puasa para nabi,sahabat dan muqarrabin. mereka mampu nak puasakan hati daripada fikir perkara dunia.


so kita kat level yang mana? harap2 semua dalam level 2 la kan (^_^) rugilah kalau puasa,yang dapat hanya lapar dan dahaga. 

lagi satu, NEY nak cakap, BUlan Ramadhan ni datang setahun sekali je. amatlah sayang kalau kita sia2kan bulan ni. takpelah berpura2 baik untuk sebulan ni. bukan lah berpura2 untuk jadi munafik tu,aisssh, tapi berpura dalam erti kata bersungguh jadi baik untuk sebulan ni. sebab Ramadhan adalah bulan tarbiyah= belajar.

'rugilah orang yang keluar dari bulan ramadhan,tapi masih sama,means takda perubahan lansung' nak tunggu bila lagi nak buat perubahan ke arah kebaikan? bila dah tua nanti ke? sesaat lepas ni pun tak jamin kita masih hidup,lagi mau cakap pasal tua kan.

oppps,lupa. lagi satu, kalau belanja orang buka puasa,kita akan dapat pahala sama banyak dengan orang tu kan,so apa lagi,meh belanja NEY bukak pose(*_*)

shhhh: ingat,bulan ramadhan ni bukan pahala je berganda,tapi kalau kita buat dosa pun, berganda juga dosa tu. renung2kanlah dan selamat beramal~

4 comments:

ZACK ENTRY said...

niice info..selamat berpuasa..=)





latest entry Ekspedisi Jelajah Gua - Episode 2 (Gua Angin)

cyg said...

camat bpuase ney~
puasa rajin2 naty dpt upah..hee

fikah mus said...

meh..meh..nak belanje cida bile kite jumpe nanti.
hehehe

Aidi-Safuan said...

puasa tak arinih? :P