Monday, February 14, 2011

Mari cari pahala sunat: potong kuku

assalamualaikum semua. 


bersempena Maulidur Rasul esok,tetiba rasa nak buat satu segment khas la kat blog ni. segment "Mari cari pahala sunat". insyaAllah,kalau orang baca, amalkan dan sampaikan NEY boleh dapat saham tambahan~ lagipun, nak masuk syurga,bukan cukup dengan amalan wajib sahaja, amaln sunat pon kena banyak juga. ' barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, dia mencintaiku, dan barang siapa yang mencintaiku, dia akan bersama-samaku dalam syurga kelak' amin. (homework: cari full text hadis ini)


so, first segment ni, kita cari pahal sunat dengan : POTONG KUKU.

Rasulullah S.A.W. bersabda bermaksud:
Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik, kemudian keluar rumah hingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi orang yang sudah bersaf, kemudian mengerjakan sembahyang apa saja (sembahyang sunat), dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata-kata hingga selesai mengerjakan sembahyang, maka jadilah penebus dosa antara Jumaat itu dan Jumaat sebelumnya.
(Riwayat Ahmad).


so, cara-cara nak potong kuku:

1) baca bismillah
2) selawat
3) kuku tangan:

  • mula dengan jari telunjuk tangan kanan no 1 then sambung ke jari sebelah sampai la ke ibu jari no 10 seperti yang gambar kat atas tu
4) kuku kaki
  • mula dengan jari no 1 ke 10 seperti dalam gambar

mudahkan nak dapat pahala=)

2 comments:

cyg said...

helo2
lme xdgr cite ney.........=)
potong kuku memang dpt pahala dan mjaga kebersihan..tp
kalo terlupe nak potong ari jumaat ari len bley x?heee

ney said...

cyg:
ney malas n takda mase nak update blog~ klo potong ari laen pon boley,cume ta la dpt pahala sunat~